Tuesday, July 5, 2011

kasi berger ayam empat, bang


salam dan selamat,

                waktu petang ni tadi, aku ke satu gerai berger kat kawasan taman perumahan sini. nak beli berger ntuk makan petang petang sebelum makan malam ni nanti. “bang, kasi berger ayam empat, kasi satu berger tu tak payah letak sos”, brader jual berger tu hanya angguk tanda kompromi. salah satu berger tu dimintak ntuk tak payah letak sos sebab ia ntuk haziq. kalau korang nak tau, haziq tu ialah salah sorang anak sedara aku, umurnya 5 tahun, dia tak tahan pedas. tak jauh dari gerai berger tu aku boleh nampak haziq tengah main lompat lompat tepi longkang.

cuaca petang tu cerah, memang cerah walaupun dah nak masuk waktu senja. selang tak sampai lima minit, datang sorang makcik yang agak agak umur dalam lingkungan 40an ke gerai berger. ditanya nya pada brader jual berger tu, “berger ayam dengan daging, mana sedap?”, “mestilah ayam, cikgu. duduk lah dulu”, balas brader berger tu,jawapan yang ringkas dan selamat. “bagi berger ayam satu, ye”, balas makcik tu kemudiannya, sambil duduk atas bangku plastik yang ada di tepi gerai tu.

cikgu?? hmm...cikgu sekolah kot, aku pikir dalam hati. tak lama, duduk duduk dan tengok budak budak main basikal dekat dekat dengan gerai berger ni, cikgu tu pandang aku, kemudian dia kata, “saya suka tengok janggut awak, kerinting lembut je”. aku balas, “haha...abang saya janggut dia takat nih”, aku jawab sambil tunjuk jari ke paras dada. “oh, iye??”.

berger aku order dah siap, aku dapat berger, brader berger dapat duit, fair bizznes. waktu aku blah dari gerai tu, cikgu tu senyum je, aku balas senyuman dia. teringat pulak kat arwah opah, opah meninggal dunia waktu aku kecik lagi. kalau opah masih hidup kan best, aku tak rapat sangat dengan arwah opah, tapi rasa rindu sangat sangat kat arwah. malam tu, aku asyik terfikirkan arwah opah, apa apa pun, semoga arwah opah dicucuri rahmat dan ditempatkan dikalangan orang beriman...

...al-fatihah

p/s: kalau ada yang tak tahu, opah bermaksud nenek sebelah ibu

No comments: