Friday, November 11, 2011

~2010


Sebenarnya bila dah nak dekat raya haji ni, aku teringat dekat arwah wan aku. Dah dekat setahun agaknya wan aku meninggal.

Bila wan aku meninggal, pertama kali aku nampak atuk aku menangis dan bila orang datang ziarah atuk aku cakap 'Isteri saya dah meninggal'

Sedih betul bunyinya.

Aku ingat lagi, kalau dekat kampung masa subuh, wan aku mesti kejut semua orang bangun sembahyang, termasuk la suami dia. Atuk aku ni ustaz yang hebat sebenarnya, tapi skill mengelat bangun subuh pun dia hebat juga. Kalau time subuh segala macam sakit datang dekat atuk aku, tapi last-last sekali lepas kena marah dengan bini dia, atuk aku terpaksa akur jadi imam subuh cucu-cucu dia ni.

Tahun-tahun lepas atuk aku kena buat pembedahan prostat, normal untuk lelaki berumur 50 tahun keatas. Masa nak masuk operation theather, atuk aku pegang tangan wan aku, dia cakap dia takut. Wan aku setia melayan.

Bila wan aku meninggal, atuk aku baca talkin untuk arwah. Pagi tu hujan renyai-renyai, pakcik saudara aku cakap malaikat tengah cuci bumi. Itulah penghargaan sebaiknya bagi seseorang yang meninggal dalam wuduk sambil baca quran. Aku rasa itulah talkin paling sedih. Talkin yang dibaca oleh seorang suami kepada arwah isterinya

Aku perasan juga makcik-makcik lain macam tengah cakap dekat suami masing-masing 'kalau jah meninggal nanti, abang bacakan la talkin untuk jah, macam ustaz mat bacakan untuk arwah siti hawa'. Pakcik-pakcik semua telan air liur.

Macam mana la rasanya bila orang yang kita sayang, hidup dengan kita sampai nafas terakhir tiba-tiba meniggal. Sedih sebenarnya bila rindu dekat orang yang tak mungkin kita jumpa lagi dah.

Al-fatihah untuk kedua-dua wan aku yang dah meninggal dunia.

p/s: post ni bukan aku buat, ni kawan aku punya blogpost. nama dia wajidi, aku suka cara dia cerita. link kat bawah, lagi satu link tu blogpost aku lama punya.

   

No comments: