Tuesday, October 26, 2010

orang korea dan orang iran

                 hari tu,lepas sembahyang zohor kat masjid, aku ngan member kelas aku, ikhwan, pegi makan ringan ringan kat gerai untuk alas perut sebelum kelas kitorang start pukul 2 petang. gerai kat depan masjid utm. waktu kitorang datang ntuk duduk duduk dan makan makan, meja makan banyak dah penuh, ada satu meja je lagi yang kosong. duduk. makan roti. minum air. sembang. aku perasan ada dompet dan hanset atas meja ni sebelum kitorang datang duduk, agak agak tuan punya dompet ni pegi beli barang makan kot. jadi,kami buat dek la,makan.

                pastu datang sorang awek korea tersipu sipu senyum sumbing kat kitorang pasal duduk kat meja dia. aku cakap,”takpe,duduk la”,”ha ha…OK”,balasnya…aku dah agak dah,mesti hanset ngan dompet ni budak korea punya. budak budak korea kat utm ni memang rilek tinggal hanset/ dompet/ komputer kat bilik kuliah atau kat mana mana bila pegi makan. woi!korang ingat ni korea ke,ni malaysia lah, barang kalau tinggal kejap mesti hilang punya.

                awek korea tu pun duduk,rilek,dia cakap dia tunggu member dia. tak lama,member dia datang bawak tembikai potong yang dia beli kejap tadi. rupa rupanya member dia ni mamat iran daa…ingatkan aweks aweks korea tadi.cih,balak dia la kot.
                
                lepas tu, baru aku tau,rupanya mamat tu ngan member aku, ikhwan saling kenal. aku dah naik hairan,aku pikir dalam dalam, macam mana diorang boleh kenal. bila aku tanya camna kenal,katanya membesar sama sama kat iran. fuck. aku mencarut ringan ringan dalam hati. nama dia sameer, awek korea tu pulak nama yeong-un. bila sameer kata dia kenal joe ngan salleh,member kelas aku yang lain, baru aku dapat tangkap diorang satu seksyen dalam kelas komunikasi berkesan.
                
                aku,ikhwan,sameer dan yeong-un sembang sembang dalam bahasa inggeris tentang macam mana nak sebut itu dan ini dalam bahasa korea.dalam tengah sembang,ikhwan dan sameer selit selit lawak yang aku rasayeong-un tak paham,mukanya macam kata,”amende yang korang cakap nih??apa yang lawak??”*.
                
                 dah nak pukul 2,diorang nak blah dah, katanya ada persediaan untuk simposium O&G kat dewan untuk esok. yeong-un yang dah angkat punggung nak blah macam serba salah nak salam atau tak, tangan dihulurnya separuh jalan,hala ke aku.reaksi spontan,aku pun salam la.ikhwan pun rilek. salam. gaya reaksi muka yeong-un lepas salam tu macam,”hmm…sekular jugak depa nih,takda la alim mana”*.aduh,sedas.
                
                 bungkusan makanan diorang tadi tu masih ada atas meja. yeong-un dengan tangan kiri pegang hanset dan dompet,cuba untuk ambik plastik sampah dan plastik minuman sekaligus. macam badut, kekok dan buruk benar gayanya. sameer dah menapak 2-3 langkah, toleh ke balakang ntuk tengok yeoung-un yang masih tak berganjak. tangannya tercuba cuba ntuk pegang plastik plastik sampah tadi.


“tinggalkan aja,akan ada pecacai yang akan kutip kejap lagi”,kata sameer*


“tak boleh. saya orang korea,pemikiran kami kelas pertama, bukan macam kamu dan kebanyakan orang di sini”,balas yeong-un dengan nada yang tajam.*
                 
                 akhirnya, setelah berkali kali mencuba, yeong-un putus asa, plastik dibiarkan atas meja. kami ditinggalkan pergi dengan senyuman pahit mereka dan ucapan ‘jumpa lagi’ dalam bahasa korea oleh yeong-un. perkenalan ringkas ini jadi bahan bual kami untuk beberapa hari berikutnya.

p/s: *dialog adalah rekaan

No comments: